Vill du hålla nere priset på städningen, renoveringen eller ombyggnationen så är det bästa tipset att jämföra priser från flera företag. Enklaste vägen att jämföra priserna är via automatiska offertjämförelser.
I större städer som till exempel Uppsala, finns det flera olika offertjämförelser som kan utnyttjas. Generellt har de samma funktion och ger alltså kunden samma tjänst. Det fungerar på följande vis:
Du kanske sitter i en bostadsrättsförenings styrelse i Uppsala och har fått uppdrag att boka trappstädning i Uppsala. Första steget blir därmed att hitta en tjänst som är aktiv och vänder sig mot just denna stad. På en webbsida som gör offertjämförelser är första steget att ange vilken tjänst som eftersöks. Dessa jämförelsetjänster brukar nämligen vara breda vilket gör att man kan jämföra allt från trappstädning och kontorsstädning till flyttstädning och grovstädning. Här finns en stor fördel att man anger noggrant vad det är som söks, i detta fall alltså trappstädning samt hur ofta detta förväntas ske.
Därefter anges kontaktuppgifter och var i Uppsala som själva städningen är tänkt att genomföras. Inom ett eller ett par dygn kommer flera offerter att lämnas på det uppdrag som du önskar få hjälp med.
Du skickar in ett formulär till ett enda företag – men får svar från flera städföretag i Uppsala som är beredd att genomföra jobbet. Det är därmed betydligt enklare att göra en jämförelse av priserna än att behöva kontakta varje städföretag för sig.
Skulle städföretaget få dåligt rykte kommer denna information snabbt komma fram till de som driver jämförelsesidan. De i sin tur kommer ta bort städföretaget ur jämförelsen eftersom det annars försämrar deras rykte. På detta sätt sker en kvalitetssäkring.
Skulle du göra en prisjämförelse på trappstädning skulle du snart inse att priserna varierar ganska mycket. Hur kan det komma sig att ett städföretag vill ha 6 000 kr medan ett annat nöjer sig med 4 500 kr? Det kan finnas flera olika orsaker till detta. Ett nystartat städföretag kan exempelvis köra kampanjer och prispressade alternativ för att pressa sig in på en konkurrenssatt marknad. Får de bara jobben kan de få ett bra rykte och på längre sikt höja priserna.
En annan orsak kan vara att städföretaget visserligen erbjuder trappstädning men detta enbart som en extratjänst. Deras huvudfokus kanske är hemstädning eller flyttstädning. Man ger visserligen offerter på trappstädning men ser inte det som ett primärt arbetsområde och lägger därmed på extra för att få en större vinst. Det finns också städföretag som har så pass fullbokat att de egentligen inte har behov av mer jobb. Genom att sätta ett högre pris än vanligt kan de ändå vara med och ge offert. Skulle de vinna jobbet har de fått betydligt högre förtjänst mot andra jobb.