I en så pass känslig arbetsmiljö som ett kontor så gäller vissa regler; är man exempelvis förkyld så stannar man hemma, har man problem med magen – ja, då jobbar man hemifrån och man ser hela tiden till att de anställda använder sig av handsprit. Kort och gott; i denna arbetsmiljö så har de anställda ett ansvar i att dels hålla sig friska och dels också se till att andra inte blir sjuka.
Dock: det största ansvaret i detta, det ligger trots allt på arbetsgivarens bord. Det primära här gäller ventilationen. En god ventilation gör att luften cirkulerar, att bakterier och baciller försvinner och att koncentrationen hos de anställda kan hållas på en konsekvent hög nivå. Ett säkert tecken på undermålig ventilation är att de anställda upplever dippar – värre sådana än vanligt – ju längre dagen lider. Får man inte frisk luft – ja, då kan man heller inte hålla samma höga takt genom en hel dag.
Den andra delen i detta handlar om städningen av kontoret och här är det tyvärr så att många arbetsgivare fuskar ganska rejält; något som för med sig stora konsekvenser. Vi ger ett exempel på där undermålig kontorsstädning kan komma att sabotera och vi säger att det handlar om ett kontor i Stockholm där man har kontorsstädning två gånger i veckan och där vi skulle rekommendera – minst – tre tillfällen. Här är vad företagsledaren riskerar: